2022. december 28., szerda

És az egészségi állapotom hogyan fog alakulni? 10. Lü: Óvatos haladás

 10. Lü

ÓVATOS HALADÁS

(Képjel: Valaki cipőben óvatos lépteket tesz)

Sorsod útján haladsz. Lépésről lépésre beteljesítesz valamit. „Lü” valaha egy pár cipőt jelentett, amelyben az ember magasabb céljai felé „lépkedett”. De hogyan? A jósjelben a gyenge Tó Kua fölött az erős Alkotó áll - ráadásul az egész jósjelben egyetlen Jin vonal van -, vagyis itt a gyengének szól a tanács, hogyan viselkedjen az erőssel, a hatalmassal szemben.A „viselkedés”,  a „magatartás”  döntő - bár  a passzív magyar  szavak helyett  szívesebbenhasználnám az „önirányítós” kifejezést.„Tigris farkára lép. Nem harap.Siker.” Ebből a jósjelből született az „udvariasság” ma már sajnos alig ismert fogalma. Ez azt jelentette, hogy mindenkinek van egy „udvara”, amelybe nem gázolok bele. Tapintatos vagyok, tisztelem a másik ember társadalmi s emberi rangját; nem akarom kitúrni, nem akarok a helyére ülni,nem akarok a tigris „farkára lépni”, s nemcsak azért nem, mert félek tőle, hanem azért sem, merttisztelem.Légy óvatos, tapintatos, tisztelettudó.A minőségek világában valódi Rangok vannak.Ma a világ teli van karrieristákkal, trónbitorlókkal - ezek is „tigrisek”, csak nem a nemes, hanem a vérszomjas fajtából; nincs veszélyesebb, mint ha karrierista felettesed észreveszi, hogy te is karriert akarsz csinálni.Ma nincs udvariasság, csak arcunkra kényszerített mosoly.Ritka az a benső meggyőződés, hogy valakire nem azért nézek föl, mert társadalmilag maga-sabban áll, vagy több pénze van, hanem azért, mert emberi szellemi értékét többre tartom, mint amagamét.Követni valakit csak ebből a szemléletből szabad! Feltéve, ha több akarsz lenni s értékesebb. Ha csak karriert akarsz csinálni, akkor - a Ji-king szerint - a „tigris farkára lépsz, s megharap” - mert nem magasabb értékeket képviselsz, hanem pöffeteg egódat, s ez csúnya karmát vonzmagához.A világ rendjét csak ideig-óráig lehet földúlni: van egy öntisztuló törvénye, amely mélyberántja a felkapaszkodókat.

Gondolatok

A jósjel azért int óvatosságra, mert itt nagy, teremtő energiákról van szó.A Lü mellékjelentései között ott van a „beteljesítés”, a „boldogság”, az a pálya, amelyen a csillagok keringenek az égen - ott van a saját útját járó ember öröme; mindez csak úgy érhető el, ha bánni tudsz a nagy feszültséggel. Mintha áram alatti rendszerben dolgoznál, tudatosítanod kell, hogy helyzeted nem veszélytelen. A veszély tudata nem félelmet, hanem óvatosságot jelent. Sőt, félnivalód éppen akkor van, ha nem tudod, mibe nyúlsz bele. Sok   érzékenységet,   tekintélyt,   önérzetet,   sőt   gőgöt,   beképzeltséget,   hiúságot   is  sérthetsz most - pusztán elővigyázatlanságból. Ezért tanácsos fölismerned nemcsak azt, hogy kiben mi lakik, de azt is, hogy mi dolgod amásikkal! Sértés, bántás, kioktatás, megalázás - mindezt akaratlanul is elkövetheted, ha az „udvariasság” határait átléped.Az ősi szemlélet szerint minden emberi lénynek van egy „udvara”, amelynek közepében lakik. Jól közelíteni valakihez nemcsak azt jelenti, hogy nem gázolok az ő birtokára, hanem azt is,hogy a saját „udvarom” határáig sem megyek el. Manapság is törvény, hogy a kerítéstől meghatáro-zott távolságon belül nem szabad fákat ültetni. Az égi rend is így működik. A titka pedig nem az,hogy a kiszabott határokat betartom - ez csak formaság és áludvariasság -, hanem az, hogy tisztelemaz udvar közepén élő ember lényét, szellemét.,.Tiszteld az embert!” - mondja Gorkij darabjában egy részeges csőlakó. Nem azt, amivé tette magát (manapság alig van olyan „érdemünk”, amely tiszteletet ér-demelne), hanem azt, aki benne rejlik, s tán maga sem tud róla.A másik ember tisztelete: a benne lakó Isten tisztelete.Az udvariasság alapja: önismeret. Elsősorban magát becsüli az ember: nem attól függ a viselkedésem, hogy mások mit érdemelnek, hanem attól, hogy mi az én normám. Harcművészetben azt tanácsolná mestered, hogy játsszál.Őrizd meg laza, hajlékony, játékos mozgásodat - ne félj, és ne éreztesd ellenfeleddel,hogy tőled félnivalója van.Korai lenne.Követő taktikát kell alkalmaznod: az ügyesnek ez az egyetlen esélye az erősebbel szem-ben.A jósjel helyes taktikáját alkalmazva egyre erősebb leszel.„Tigrissé” leszel magad is.(Egyszer azt kértem szellemi Mesteremtől: „Üzenj nékem valamit!”Ezt a jósjelet küldte, változó vonalak nélkül.Jelentése: „Így kövess engem, mint gyenge ember a hatalmas tigrist. Ritka manapság a jó tanítvány. Hiányzik a respektus, az odaadás a tudni vágyás és a gyermeki derű. Azt képzelitek, mindent jobban tudtok - és ráléptek a »tigris farkára«! Ha tigris akarsz lenni, ne próbálj átgázolni rajtam, hanem lépj a nyomomba. Kövessél!”)A Jósjel azt üzeni: légy óvatos, ne hagyd el a járt utat, tűrd mások „rossz természetét”.Haladj lépésről lépésre, derűsen.A gyenge legyőzi az erőset.A jósjel sikert ígér.

Vonások

1. Egyszerűen haladsz. Nincs hiba.Nincs benned nagyravágyás, elégedetlenség, nyugtalanság.Benső lényed vezérel, s ezért nem az a fontos, mekkorát lépsz, s hogy mások mit szólnakhozzá, hanem, hogy jó úton jársz.Kis lépések jó irányba. Nem baj, ha egyedül.

2. Sima, egyenes úton haladsz. A magányosnak üdvöt hoz a kitartás.Ha benne élsz is a világban, mintha nem élnél benne: nem hatnak rád a társadalom sötét, zavaros erői: saját utadat járod. Nem engedsz kísértéseknek, hívságoknak, melyek fölösleges bonyodalmakat okoznának. Menj tovább a középúton.

3. Fél szemmel is láthatsz, sántán is járhatsz. Tigris farkára lépsz, s megharap. Baj!Úgy küzdesz, mint egy katona, aki nagy vezérért harcol.Gyenge is vagy, rosszul is mérted föl a helyzetet: ebből csak elkeseredett küzdelem lehet.Nem látod sem magadat, sem a körülményeidet: ne ütközz! Gyűjts inkább erőt. S láss sokkal tisz-tábban! Más az emelkedés, s más az elbizakodott törtetés.

4. A tigris farkára lépsz. Védekezel, védekezel, végül üdvhöz jutsz.A helyzet nehéz, de már tudod, nem erővel kell megoldanod, hanem megértéssel. Belül már erős vagy, de ne élj vele!Lágyan, bölcsen, engedékenyen arathatsz győzelmet.A tigris legyőzésének módja: a szelídítés.

5. Határozott lépés. Kitartás, veszély tudatában.Ez már nem a vakmerő, hanem a bátor tett pillanata. Itt már tiszta a szem s az ész: tudod,mivel állsz szemben, mit kockáztatsz, s mit akarsz elérni.Itt tenni kell! Tudod, mit! Egyetlen dolgod: a pontos időzítés.Se későn, se korán. Éppen akkor!

6.   Szemléld   haladásodat,   eredményes,   ha   elődeid   útját   követted.   Magasztos   üdv,   havisszatérsz.A vonal mai jelentése talán ez: a fát a gyümölcseiről, embert a tetteiről ismerni meg. Mostmár láthatod azt, ami eddig csak érlelődött. A helyzet beteljesedést ígér.(A vonal eredeti jelentése más. Az Igaz Ember az Ősök Útján halad. Ez a felfelé vezető ösvény. Ha ezen jársz, mintegy visszatér az áldás, amely valaha elődeidre szállt.Ma a közönséges ember kétségbeesett igyekezettel akarja lerázni magáról a múltat, elfelejte-ni a régit, megtagadni az ősit - s valami egészen újat kezdeni. Csak a vallásos ember érzi - ha érzi még! -, hogy minél mélyebb múltba néz, annál valódibb hitet lát.A megragadottságnak, odaadásnak, igazságnak és transzcendenciának az ereje Krisztus idején még százezer fokos - s azóta csak hűl, halványodik és egyre üresebb formává merevedik.Ebben a vonásban a régi ember azt a biztatást látta, hogy nem lett méltatlan nagy elődeihez.S amit ezért jutalmul kap, az nem új, hanem valami ősi: a beteljesülés minden spirál-körön újravisszatér.

Irányjel

41. Szun

CSÖKKENTÉS

(Képjel: valamit tartó kéz - s egy áldozati edény)

Az ellentétek egységéből következik, hogy minden növekedésnek csökkenés az előzménye.Mielőtt  nagyot  ugornál, először  hátrálnod kell. A dagályt  megelőzi  az apály.  Ha jön egy nagy hajó, a folyó partján „csökkenni” kezd a víz, szinte beszívódik valahová, s kibukkan a sár és akavicsos talaj.Ahhoz, hogy valamit befogadj, először üressé kell válnod. Erről van itt szó. Helyet kell csinálni valami lényegesnek, és ennek módja: az üresedés. A Szun az ősi hagyomány lényege: legyen benned hely, hogy kaphass! Így „a szelídek” öröklik a földet, „e szellemben szegényeké” a Mennyek Országa; és „aki megalázza magát: az fölmagasztaltatik”.A taoista bölcs tudatosan marad mindig hátul és alul - hogy az egész világot hatalmában tart-sa.Ma ezt másképp gondoljuk: hizlaljuk magunkat, kapaszkodunk - és nem vesszük észre, hogya vége a felpuffadás és a törvényszerű zuhanás. A napóleoni sorsokat addig tartjuk irigységünk kép-terében, amíg püffednek és valószínűtlen izzással fölragyognak - a kipukkadás és sötétbe hullás márképen kívül zajlik: mintha nem is ugyanahhoz az élethez tartozna. Kinek jutna eszébe elképzelniegy Hitlert nem diadalának üvöltő csúcsán, de mondjuk akkor, mikor egy föld alatti bunkerben fej-be lövi nőjét, és utána sovány, riadt arcához emeli pisztolyának csövét.Az árnyék ma nem tartozik fényhez. A Ji-king azonban egységlátó.Ez azt jelenti, hogy nincs két szál, csak egy: ebből szövődik az egész életszőttes; Jin és Jangugyanannak a szálnak a csillogó és a matt oldala, és mivel a boldog élet célja a harmónia: mindig azegész szőttes a fontos, és hogy a szálak egymással harmonizáljanak.Itt most túl sok a Jang. Sok az „akarom!”, a „kell!”, sok a keménység, konokság, a nem odaadás, az „ide nekem!”és az „enyém!”Ezeket kell csökkenteni.Észrevetted-e már, hogy mindent akkor kaptál meg, amikor már nem is nagyon kellett? Aminem „nagyon kell” - viszonylag könnyen elérhető. Még akkor is, ha ez mások számára óriási dolog- annak, aki eléri, nem olyan nagyon nagy. Azért lett az övé, mert számára ez csaknem természetes. (Még az üzleti életben is köztudott, hogy ha valaki úgy kezel egy ügyet, hogy „nagyon kell!” -az nem fog sikerülni.)Ami „nagyon kell” - elérhetetlen.Itt ezt a „nagyon kell”-t kell föláldozni. Nem kell. Majd Isten megadja, ha úgy látja jónak.Kevesebbel is beérem. S ha ezt a lelked mélyén is így gondolod, megérted az „áldozat taktikáját”,amikor az ember odaadja magából a sok vágyát, sikerszomját, egoizmusát - hogy helyet csináljonmagában valami többnek.A  Szun nem arról szól, hogy „elviselem” az apályos korszakot, hanem arról, hogy tudatosapályt  teremtek magamban! Körülnézek például a világban, ahol embermilliárdok éheznek, s aztmondom, hogy - még ha napi gondjaim vannak is - elmondhatatlanul gazdag vagyok! Fölösleget te-remtek magamban. Nem feszülök odáig, hogy „nem elég” hanem lazulok addig, hogy „így is sok”!Annak örülök, amim van - a szó testi, lelki és szellemi értelmében - és nem tartom magam pattaná-sig izgatott, szomjas és elégedetlen állapotban azért, ami (még?) nincs.„Az őszinte Csökkentés: magasztos üdvöt jelent. Hibátlan. Az út nyitva áll.Hasznos, ha utadnak van célja. Mindezt hogyan tegyed?Két kis tálka elég az áldozathoz.”Az áldozat csak akkor üdvös, ha tudod, mit áldozol. Úgy látszik, már az ősi Kínában is vol-tak képmutató áldozatok - kilenc tálka kellett a rítushoz -, de itt arról van szó, hogy kettő is elegen-dő, ha szándékod őszinte: amit föláldozol bennük, az egód hatalom- és birtokszomja.Amennyivel csökkented egód súlyát, annyival emelkedsz egyre magasabbra. S leszel egyreteljesebb és harmonikusabb ember.

„Az Igaz Ember - mondja a bölcs - féken tartja vágyait, s nem adja át magát az indulatainak.”Önző énünk a Csökkentés korszakát nem szereti. Veszteségként éli meg. Nem tudja, hogynyereség.Nézz vissza: ami értéket találsz magadban, amitől TÖBB lettél, erősebb, bölcsebb, tisztább,fényesebb, azt nem a sikeres lapjárásaid idején gyűjtötted össze, hanem éppen akkor, amikor meghoztad a szorgalom, a lemondás, a türelem áldozatát.Annak, aki letért az Útról, minden veszteség csapás. Aki az Útra lépett: nagy-nagy ígéret éslehetőség.GondolatokApályos sorshelyzetben mi, mai emberek kétségbeesünk.Egónk megriad a „nem sikerül”, „nem megy” élményeitől: védtelennek érezzük magunkat,és a helyzetünket reménytelennek.A gyengéket, ha bajba_jutnak, elragadja a pánik. Csapkodni kezdenek tehetetlenül, szorongószívvel, reménytelenül.Csapkodni nemcsak amiatt,  mert külső vágyaik  nem teljesülnek, hanem elsősorban azért,mert ez az a pillanat, amikor az egónak félre kell állni, s átadni a kardját Fensőbbrendű Énük-nek.S ettől az egó jobban retteg, mint bármiféle külső kudarctól.Kérdésedre a válasz: az apály időszakában vagy!Ne ellene lépj, hanem vele!Menj még hátrább, fogadj el segítséget, áldozd fel önző éned minden félelmét és indulatát,hogy helyét átvegye benned az Erős, a Segítő. Az „erőtlenség” roppant erős lehet!A harcművészet szép példája egy tanítvány beszámolója arról, hogyan küzdött a nyolcvan-esztendős Ueshiba aikidó mesterrel. Nekitámadt az öregembernek, aki „Szun” taktikáját alkalmaz-ta; a tanítvány érezte, hogy Mestere nem visszatámad, hanem valósággal magába nyeli, és mint egy„fekete lyuk”, iszonyú szívóhatással szinte beszippantja valami nagy ürességbe s megsemmisíti.A tanítvány úgy érezte, mintha nem egy esendő vénember, hanem az Univerzum ereje ellenküzdene.Ezen a számunkra „mesének” tűnő hétköznapi csodán alapszik minden igaz vallás és ezoté-ria.Ahogy az egyik Parkinson-törvény mondja: „Minden valódi mozgalom akkor hal meg, ami-kor székházat kap!”Igazi spirituális mesterek életük végéig szegények maradtak, még akkor is, ha királyi család-ból származtak, mint Buddha.Ha igazi értéket kutatsz az embervilágban, az mindig lent van, hírnévtől, gazdagságtól és ha-talomtól távol - és ha értékes ember felszínre vetődik, gondoskodik róla, hogy állandó önvizsgálatottartva, lelkében lent maradjon!Ez nem „szerénység”, hanem az erő megóvása: a mélységnek iszonyú felhajtó ereje van!Jézus, Lao-ce „nevezetes névtelenségben” éltek.Azonkívül, hogy  gyökeresen átformálták az emberiség történetét, szinte alig tudunk rólukvalami történelmileg hiteles tényt.Itt tehát Erőről van szó - nem is kevésről.Ez a jósjel arra tanít, hogyan hasznosítsd az apály (a sikertelenség és látszólagos veszteség)periódusát valódi és maradandó eredmények eléréséhez.Ha szegény vagy, ne arra gondolj, hogy „nem lesz mit ennem”, hanem arra, hogy „még min-dig egy kicsivel többem van, mint ami éppen elég”.Ez a Szun stratégiája.Ha ezt a gondolkodásmódot alkalmazod, nemcsak harmonikussá teszed magad, de megte-remted az előfeltételét annak is, hogy a jövőben sokkal „többed” legyen. A tudatosan megélt apály szüli a dagály erejét. (Tudják ezt nemcsak a szentek, de a tőzsde-guruk is - ez ugyanis a létezés minden síkján megjelenő törvény!)

Nos... mivel az egészségi állapotom alakulása volt a kérdés, viszonylag nehezen tudtam értelmezni az Alapjel magyarázatát, - bár, ha belegondolok, az Irányjel magyarázata sem sokkal jobb.

Viszont, ha azt nézzük, hogy "Óvatos haladás", a "középút tartása", a "harcok kerülése" és a "Csökkentés" (itt most egészen konkrétan a testsúlyom vonatkozásában) már teljesen konkrét 2023-as egészségfejlesztési programot jelez. Köszönet érte a Könyvnek (el is haladok gyorsan kontroll vizsgálatokra, leteszem a kávét és januárban indul a 41. jósjel megvalósítása, mert a tudatosan megélt apály szüli a dagály erejét.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves Látogatóm! Köszönöm, hogy elolvastad írásaimat. Véleményedet az olvasottakról köszönettel fogadom.